2011. szeptember 12., hétfő

A só

Régóta tudom, hogy a túl sok ártalmas. A magas vérnyomástól az ízületi panaszokon át a fejfájásig és a vizesedésig sok mindenért felelős. De hogy igazán mennyire nincsen rá szükségünk, azt akkor tapasztaltam meg, amikor a második gyermekem a pocakomban volt és én képtelen voltam megenni a sót. Ha valamiben só volt öklendezni kezdtem. Furcsa és egyben különleges élmény volt.
Az anyósom csodálatos főzési tudományának lőttek, teljesen kikészült, amikor bejelentettem, hogy képtelen vagyok elviselni a sót. Nem egyszerűen kevés sót akarok enni, hanem semennyit sem.
Akkor még nem értettem mi ez az egész. A kisfiam nőtt növögetett a pocakomban én pedig szorgosan öklendeztem, ha só volt az ételemben. Aztán pár hónap elteltével egyszer csak, mintha a világ fekete fehérből hirtelen színesre váltott volna, elkezdtem érezni az ételek valódi ízét, amit addig SOHA. Addig csak azt hittem, hogy az ételek ízét érzem, valójában a só és a többi fűszer által felerősített ízeket éreztem.
Most azonban valami egészen mást. Mintha az ízek negyedik dimenziójába léptem volna. A borsó, a köles, az uborka megannyi ízorgiaként omlott szét a számban. Semmihez sem fogható gasztronómiai élmény volt. Mindenkinek tudom ajánlani.
Amikor utána néztem, mi lehet ennek az oka, kiderült, hogy a magyarok amúgy is rengeteg sót fogyasztanak ugyan, de már egy kevés sótól is elzsibbadnak és olyan mintha kissé szedálnák őket. Nem sokat éreznek. Csak a felerősített ízeket. Többek közt ezért kajáltatnak velünk tonnányi nátrium-glutamátot, ami köztudottan egy erősen rákkeltő ízfokozó adalék.
Pár hónappal azután, hogy a kisfiam megszületett, kiderült, hogy csak egy veséje van. Ez azért érdekes információ, mert a só a vese legkíméletlenebb ellensége. És a szervezetem valamiképpen megérezte, hogy ennek a  gyermeknek nagyon nincsen szüksége sóra, hiszen csak egy veséje van. Hát ezért nem bírtam elviselni a sót. Furcsa egybeesés, nem? Mire nem képes az anyai szervezet!
Aztán sajnos visszaálltam a sóra, és ezt azóta is bánom. Elveszítettem hatot a szivárvány hét színéből.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése